SEO: optimalisatie voor de zoekmachine

Een website kan er nog net zo mooi uitzien, maar als deze niet goed vindbaar is in zoekmachines zul je er maar weinig klanten mee trekken. Gelukkig zijn er veel dingen die je kunt doen om je website voor zoekmachines te optimaliseren. Sommige van deze dingen zijn makkelijk en kun je prima zelf doen, anderen kun je beter uitbesteden aan een SEO expert. Zoekmachine optimalisatie is namelijk ingewikkelder dan je zou denken, en als je echt bovenaan in Google wil staan heb je waarschijnlijk de hulp van een expert nodig. Maar welke tools en technieken vallen er eigenlijk allemaal onder zoekmachine optimalisatie (SEO)? Je leest het hier!

SEO teksten op je website

Misschien wel een van de eerste dingen die je moet doen als je hoger wilt ranken in Google: sterke teksten schrijven voor op je website. Want hoe kan een zoekmachine als Google weten bij welke zoekopdrachten jouw website getoond moet worden als je niet in heldere taal uitlegt wat je aanbiedt? Websites met slechts weinig tekst ranken over het algemeen heel erg laag, hoe goed het bijbehorende product of de dienst ook is. Het is het beste om de teksten te baseren op een gedegen zoekwoordenonderzoek. Dan weet je namelijk precies op welke zoektermen mensen daadwerkelijk zoeken, en kun je deze verwerken in de teksten. Het is ook slim om op elke pagina te focussen op slechts één zoekterm en wat afgeleide termen daarvan, in plaats van alle verschillende categorieën en zoekwoorden samen te gebruiken. Daar raakt Google namelijk behoorlijk van in de war, en het zal je ranking negatief beïnvloeden.

Optimale gebruikservaring

Naast de teksten op je website is het ook zaak de gebruiksvriendelijkheid van je site in de gaten te houden. Hoe snel laadt je website? Als het langer dan 3 seconden duurt om pagina’s te laden kun je er niet alleen van uitgaan dat mensen je website snel verlaten, maar zul je ook lager ranken. Google houdt namelijk van websites die snel laden. Daarnaast moet je website tegenwoordig volledig responsive zijn, en dus ook op mobiel en tablet goed zichtbaar zijn. En heb je veel 404 meldingen, oftewel pagina’s waar naar gelinkt worden die niet (meer) bestaan? Ook dat kan een negatief effect hebben op je ranking!

Wat is je domein autoriteit?

Los van de SEO teksten en de gebruiksvriendelijkheid van je website is ook de domein autoriteit een belangrijke factor voor het bepalen van je ranking. Dit is een getal tussen de 1 en 100, dat in feite laat zien hoe populair een website of webpagina is. Hoe hoger de domein autoriteit, hoe hoger je zult ranken. Dit getal wordt vooral beïnvloed door het aantal backlinks naar jouw website. En daarom is het verstandig om aan linkbuilding te doen. Heb je daar hulp bij nodig, of begrijp je tevens niet hoe je je website optimaliseert voor Google? Kijk hier waar je op moet letten bij het vinden van een SEO Consultant!